기업조회

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

논문 기본정보

지구에 대한 예비 지구과학 교사들의 존재론적 사고

논문 개요

기관명, 저널명, ISSN, ISBN 으로 구성된 논문 개요 표입니다.
기관명 NDSL
저널명 대한지구과학교육학회지 = Journal of the Korean society of earth science education
ISSN 2005-5668,
ISBN

논문저자 및 소속기관 정보

저자, 소속기관, 출판인, 간행물 번호, 발행연도, 초록, 원문UR, 첨부파일 순으로 구성된 논문저자 및 소속기관 정보표입니다
저자(한글) 정진우,권정희,김윤지,한국교원대학교,한국교원대학교,한국교원대학교
저자(영문)
소속기관
소속기관(영문)
출판인
간행물 번호
발행연도 2008-01-01
초록 This study is aimed at analyzing earth conception the nine pre service teachers who are majoring in earth science education and classifying a special feature from the ontological categories. Open ended questionnaires and semi structured interviews which meant to contribute to identifying ontological categories of concepts involving study area were designed. Pre service teachers' ontological category about earth conception most showed to dynamic and proto process. In the results show that many pre service teachers recognize simply the conception to a material, a condition and a conversion of the state changing. Most of the pre service teachers show their intermediate understanding level about the earth inner construction according to the analyzed results of the drawing tasks and interviews. The main alternative conceptions show them through a definition of the plate, a wording definition between lithosphere and asthenosphere, a feature of the plate boundary, a heat convection in the earth inner, the earth inner heat source, the earth inner structure, a physical feature of the mantle.
원문URL http://click.ndsl.kr/servlet/OpenAPIDetailView?keyValue=03553784&target=NART&cn=JAKO200821640755725
첨부파일

추가정보

과학기술표준분류, ICT 기술분류,DDC 분류,주제어 (키워드) 순으로 구성된 추가정보표입니다
과학기술표준분류
ICT 기술분류
DDC 분류
주제어 (키워드) ontology,earth,pre service teacher,drawing,interview